Conversatii

Ma crdti cnd va spun k lb rmn va ajunge in crnd doar un pumn de ltre amstekate? Cf?

Haha, nu va speriati, nu voi scrie asa postul acesta! Nu imi place sa ma autoterorizez!
Traducerea e urmatoarea: Ma credeti cand va spun ca limba romana va ajunge in curand un pumn de litere amestecate? Ce facem?

Imaginea de mai sus e oarecum sugestiva, pacat ca e si reala. Haideti sa nu ne concentram asupra „coafurii” :D, ci sa analizam putin creativitatea acestei persoane, care datorita coeficientului de inteligenta foarte aproape de limita inferioara (sau chiar sub ea), a decis sa-si expuna public materia cenusie prin intermediul podoabei capilare. Si cati nu sunt ca aceasta persoana…

Cu sincera parere de rau trebuie sa spun ca multi isi folosesc „mansarda” pe post de toaleta publica. Toata lumea poate sa verse deseuri „bio” ca sa nu le numesc altfel si sunt destule persoane care sunt bune in a le aduna. In cazul nostru, daca cineva a gasit de cuviinta sa spuna ca scrisul prescurtat e „cool”, gata, toti au si muscat momeala. Baietii mei, (am citat din Nikita) si abrevierile au un loc in gramatica limbii romane si se concep cu un scop, dupa o regula, diferit in fiecare domeniu. Sa nu va inchipuiti ca aceste „Cf?”, „Cmf?”, „Cmz?” sunt abrevieri. Nici pe departe. Sunt doar intrusi care isi insusesc numele de abreviere.

Trebuie sa va spun ce mi s-a intamplat anul acesta: in ciuda unor intamplari nefericite a trebuit ca intr-o zi sa stau de vorba cu o persoana pe care nu o apreciez prea mult din cauza vocabularului ei limitat pe care il foloseste, din cauza imoralitatii sale. Ca sa faca economie de timp (de aproximativ 0,000000001 s), mi-a stalcit numele, acesta transformandu-se din Gabriela in Gabrela. Nu, nu a fost vorba de o bataie de joc si nici de o greseala de „typing verbal”. Mi-e teama ca peste cativa ani voi ajunge sa spun ca le-am vazut pe toate.

Oameni buni, daca nu va deranjeaza acest gen de exprimare, macar vorbiti omeneste in taxi. De ce spun acest lucru? Vedeti voi, eram intr-un taxi acum cateva luni, si conversand cu soferul, acesta a inceput sa-si spuna oful legat de limbajul unei tinere pe care a avut-o ca si clienta. Intamplarea facea ca soferul sa fie unul dintre „eruditii” in aceasta meserie, cunoscand toate adresele, fiindca altfel cred ca destinatia tinerei ar fi fost undeva in afara orasului, dupa directiile pe care aceasta i le-a dat soferului.
Cand taximetristul a intrebat-o unde vrea sa o duca, fata a inceput sa ingane sunete care pareau a fi cuvinte: „Pai, stiti, mergeti pana acolo sus, tot pe varianta si faceti o dreapta si apoi o stanga pana dati de un bloc verde pe care scrie B3. Va bagati in parcare si opriti!”. Cred ca am voie sa spun LOL! Macar atat! 🙂 Cred ca acea fata se chinuia atat de tare deoarece incerca sa-si aduca aminte cum se pronuntau acele litere pe care le scria repezit pe mess. 😕

Parca prin personajul principal al relatarii taximetristului, descopeream ingrozita imaginea viitorului apropiat. Sa ajunga pana si limba materna o limba straina care necesita dictionar roman-roman? 🙂 Soferul, nu mai spun, era de-a dreptul socat.

Auuuuu, capul! Oare ce veti spune dupa acest episod? M-am intalnit acum o saptamana cu o fata care este la FILOLOGIE (s-a dus la acest profil ca sa scape de matematica), si am indraznit ca in conversatia noastra sa utilizez cuvantul „plafonat”. Fara sa imi dau seama ca fata se gandeste la plafoane :D, am continuat sa vorbesc pe tema filosofico-stiintifico-fantastico-extraterestra abordata (asa sunt eu, ma implic uneori prea mult atunci cand discut cu cineva), la care fata, drept raspuns imi zice: „Huh?”. Eu: ” Te plafonezi”, si incep sa-i explic ce inseamna, la care ea ma intrerupe :”Aham, naspa!” Mi-am incrucisat ochii si am schimbat subiectul, trecand de la domeniul stiintific despre care vorbeam, la…… cate file are un caiet studentesc. 😀

In tarile civilizate, in care poti sa-ti lasi casa descuiata cat te duci la cumparaturi, ca nu intra nimeni in ea (doar in cazuri exceptionale de hotie) exista anumite aparate pe marginea aleilor din parcuri, pline cu DOG WASTE BAGS. Aceste pungi sunt utilizate pentru a curata locul pe care animalul de companie l-a murdarit din cauza mecanismului de sub coada. 😀
In atentia romanilor: ce ati colectat, nu trebuie pastrat, ci aruncat (na’ ca fac si rime). Singurul oras unde am vazut aceste pungi (ce-i drept, destul de putine, dar bine ca existau, chiar si simbolic), a fost Bucurestiul. Propun sa concepem astfel de pungi si pentru resturile de cuvinte care au murdarit limba romana. Aceste „fecale” ale limbii sa le strangem, noi, cei care iubim limba pe care o vorbim si sa le neutralizam o data pentru totdeauna. Meseria de vidanjor lingvistic e una onorabila. Haideti sa punem deseurile limbajului unora la gunoi iar punga care le curata sa „triumfe”. Aceasta punga se numeste CULTURA. Ea nu acopera, ea purifica.

Primul pas inspre a inspira respect altora este respectul de sine. Eu, una, as vrea sa inteleg ce imi vor spune nepotii. 😀

Nu uitati: Nu acceptati ideea ca prescurtarile sunt eficiente cand esti in criza de timp! Serios, cat timp credeti ca scutiti daca scrieti „te ubesc” si nu „te iubesc”? 🙂

Luv u all! C ya l8er! 🙂 Hahaha!

60 de gânduri despre “Conversatii

  1. Nebunie mare cu astfel de scrieri… Uneori nu înţeleg nimic şi chiar am renunţat la messenger, şi-aşa mă oprea din scris de multe ori. Prefer mailul… Chiar crezusem că o s-o ţii tot postul aşa…

    • 😀 😀 😀 …. Nu, nu, n-as fi scris in halul acela nici in ruptul capului. Ma enerveaza… in plus, dupa 5 minute nu mai stiu nici ce am scris eu :mrgreen: . Eu nu inteleg de ce toata lumea adopta aceasta pseudo-scriere. Nu ti se pare ca dureaza mai mult sa „verifici” ce ai scris (daca ai ce sa verifici), decat atunci cand scrii ROMANESTE?

      Haha, chiar ai crezut ca asa voi scrie tot postul? 😉 🙂

  2. Totusi toate acestea au devenit subiecte de prima pagina:

    Prescurtarile folosite pe Messenger au intrat sau intra incet, se pare, in fondul principal lexical al elevilor din Baia Mare si nu numai. Astfel, a devenit o moda in randurile adolescentilor sa comunice intre ei intr-o maniera „comprimata”, un cod cunoscut doar de ei. Numai ca limbajul folosit pe “chat-uri” ii determina pe tineri sa-l utilizeze – constient sau nu – pana si in lucrarile sau tezele de la scoala. Situatia a devenit ingrijoratoare pentru profesorii de limba romana, care cauta diverse forme de sanctionare pentru acest tip de limbaj folosit pana si la testele obligatorii.

    Din dorinta probabil de a comunica cat mai repede sau de a folosi un cod secret numai de ei stiut, „messengeristii” transforma prescurtarile utilizate in comunicarea pe internet intr-o limba noua, care a ajuns sa fie folosita pana si in lucrarile de control de la scoala.

    Profesorii de limba romana se confrunta cu situatii tot mai dese, cand prescurtarile folosite la Messenger sunt preluate in lucrarile de control. In consecinta, dascalii sunt obligati sa aplice sanctiunile de rigoare pentru a dezvata invataceii de astfel de deprinderi. Prin urmare, fiecare “brb”, “k”, “np”, “lol”atrage dupa sine scaderea sutimilor din nota finala.

    “Sanctionarile intra la capitolul ortografie. O singura prescurtare poate fi sanctionata cu 0, 10 sutimi nu mai mult” a spus Rodica Cadea, profesoara de limba romana.

    Elevii baimareni recunosc ca tendinta de a folosi prescurtarile Messenger si in alte situatii exista. “ Ni s-a spus de la inceput ca nu avem voie sa folosim prescurtari in teze sau lucrari. In caiet, in schimb, nu e nicio problema ” a marturisit Alexandra Roman, eleva la un liceu din Baia Mare.

    Cei mai multi dintre elevii scolilor din Baia Mare par constienti de acest lucru si nu sunt contrariati de decizia luata de profesori, dimpotriva o considera binevenita. “Mi se pare chiar foarte buna decizia. Trebuie sa invatam sa avem un limbaj corect, de aceea venim la scoala ” a spus Adrian Craciun, elev la un alt liceu renumit din Baia Mare.

    Din pacate, aceasta tendinta de a folosi limbajul Messenger – constient sau nu – se extinde, iar comunicarea, mai ales printre adolescenti, devine incet un schimb de… semne.

    Si usor o sa avem nevoie de un dictionar romana- messenger se pare ca ce deja suntem pe drumul aparitiei lui 🙂

    Btw- by the way (apropo)
    lma – la multi ani
    nb – noapte buna
    np – no problem ( nicio problema )
    lol – Laugh Out Loud ( rasete in hohote )
    brb – be right back ( revin imediat )
    wb – welcome back ( bine ai revenit )
    bf – boyfriend ( iubit )
    gf – girlfriend ( iubita )
    cu – see you ( pe mai tarziu )
    10X – Thanks ( mersi )
    W8 – Wait ( asteapta )
    M8- mate ( prieten)
    4- for ( pentru)
    k- OK (bine)
    cf- ce faci

    • Da, scrisul a cunoscut o „reforma” rapida si idioata. Pacat este ca nu toti cei care folosesc acest gen de scris sunt idioti, dar vor sa para; iar unii chiar sunt idioti! 🙂

      Iti dai seama ca daca am scrie „kk”, am crea confuzie: ori am vrut sa spunem de 2 ori ok, ori ne-am referit la altceva…. 😉

      Cunosc o tipa care in teza la limba romana, in loc sa scrie Bogdan Petriceicu Hasdeu, a scris Bogdan Petriceicu HD (de la Hunedoara). Aia logica! 😀

  3. hai ca prescurtarile lui xaender mi se par cat de cat acceptabile si le accept si folosesc uneori DOAR cand vorbesti pe messenger. Trebuie sa se faca clar diferenta intre limbajul comun, intre prieteni, pe mess si cel oficial. Adica daca imi permit sa vorbesc asa pe messenger, e un fel de lucru acceptat de ambele parti, e ok. Insa cand te exprimi corect, oficial, astepti acelasi lucru de la „interlocutor”.

    • Vezi tu, unii sunt incapabili sa faca diferenta dintre un limbaj amical si unul oficial. Cred ca multi nici nu stiu in ce contexte se folosesc!

      Sa nu-ti vina sa emigrezi? Toate prescurtarile au fost preluate de la americani si mai apoi adaptate la limba noastra, deci daca decizi sa pleci in SUA, te duci direct in miezul problemei. 🙂 De ce romanul vrea sa semene cu acele persoane care-si hranesc inteligenta cu fast-food? Multi dintre cei care au facut ceva pentru America nu au fost americani.

      De aceea nu ne respecta nimeni…. pentru ca nu stim cum sa aratam ca suntem DESTEPTI! INTOTDEAUNA IARBA DIN CURTEA VECINULUI E MAI VERDE!

    • Eu nu deschid messul decat atunci cand astept un mesaj, pentru ca nu-mi face placere. In plus nici timpul nu-mi permite sa-l deschid prea des!

      Intr-un fel, si blogul e un fel de „ameteala”, pentru ca nici aici nu poti vorbi face to face. Cel putin pe blog vorbim lucruri interesante si le vorbim CORECT! 😀

  4. Sincer eu nici nu mai am messenger pe calculator folosesc numai email mi se pare mai comod si eu m-am saturat de prescurtari. Dar din pacate multi sau obisnuit cu acest limbaj si am mai vazut si in lucrari ceva de genu: trb – trebuie
    Accesul la internet si folosirea tot mai frecventa a abrevierilor dauneaza dezvoltarii lingvistice a elevilor, in special in clasele primare.
    Conform studiilor efectuate unor copii sub 14 , mai mult de jumatate dintre cei care accesseaza frecvent internetul si utilizeaza Messenger, ajung sa aiba probleme de exprimare in scris.

    Eu sincer vreau ca limbajul de mess sa se foloseasca numai si numai pe mess sau cum a spus si @Smiley_tgv cand e acceptat de ambele parti.

    • De la a vrea pana la a putea e cale lunga. Degeaba noi vrem daca altii nu vor sau nu pot sa foloseasca acel limbaj DOAR pe mess.

      Azi-maine ne trezim ca „khkhahfkask” va fi un neologism.

      😉

  5. nu pot sa zic decat un cuvant : TAMPITI :)) :)) am eu o vorba a mea „mare e gradina lui dumnezeu,dar……..multi au sarit gardul ” 😉

    o seara buna 😉

      • gabriela, ma doar fix undeva de aia care imi fura articolele, asta inseamna ca sunt bun, citit, etc. problema e ca ondin e prieten cu mine in real life, nu neaparat pe blog. si atunci cand eu am exclusivitate in anumite ponturi etc, scriu, iar peste doua ore vii tu si furi si pui la tine pe blog cu 2-4 unici e logic sa iti sara tandara, mai ales cand esti si prieten. (apoi, mai e un lucru eu am sursele mele, tu furi si esti dat in judecata … – la astia cu domenii proprii poti face f. usor dovada ca e a lui x, fiindca domeniile sunt inregistrate la anrc, hostingul la firma etc) si atunci velesti p*** ca nu ai sursa ai dat copy-paste si eu spun nu e domne ca la mine. si in fond se spune exclusivitate cand dai primu informatia si o ai numai tu, cand apare si la altul nu mai e exclusivitate, chiar daca ala o da la cateva ore … fiindca nu a precizat sursa.

  6. SUPER! 😛
    La inceput nu intelegeam ce justifica aparitia in textul articolului a cateilor si a pungilor pentru…

    „Aceste “fecale” ale limbii sa le strangem, noi, cei care iubim limba pe care o vorbim si sa le neutralizam o data pentru totdeauna. Meseria de vidanjor lingvistic e una onorabila. Haideti sa punem deseurile limbajului unora la gunoi iar punga care le curata sa “triumfe”. Aceasta punga se numeste CULTURA. Ea nu acopera, ea purifica.”
    😆 😀 😛

  7. Din cauza messului a inceput acest „limbaj”.

    Si forumurile au lasat asa ceva o vreme dar acum majoritatea interzic acest fel de limbaj printr-un regulament. Daca nu e respectat, te sanctioneaza un moderator/administrator. Pe messenger nu-ti interzice nimeni si nimic.

    Si eu (mai) scriu pe mess dar scriu CORECT. (si foarte rar cu vreo prescurtare)

    • Ooooo, lume noua! 🙂
      Eu nu as da vina pe messenger. Messengerul nu a propus acest limbaj. Cei care au inceput sa-l utilizeze au inventat scrierea extraterestra. 😀

      Despre strictetea regulamentului acestor forumuri despre care vorbesti, n-am stiut. Pana acum iti restrictionau commentul doar daca acela avea continut obscen. E buna aceasta revizuire a regulamentului.

      Da, si eu scriu pe mess corect! 🙂 Asa am invatat sa tastez repede, pentru ca atunci cand scrii gramatical, dureaza ceva mai mult decat atunci cand scrii prescurtat. 🙂

  8. Vai credeam ca asa vei scrie tot postul !! Habar nu au de unde au ” invatat ” astia mai mici sa scrie asa si e trist caci greselile astea le folosesc pentru tot si le vezi la tot pasul!! Oare si temele si le scriu asa? 😐 Da, cred ca da.. din moment ce si la facultate am facut studenti ce scriau cu ” k ” in loc de ” ca ” …. Ne ducem de rapa.

    • Astia mai mari, “astia mai mici” s-au cam molipsit cu totii si se cam arunca in rapa! 😦
      Mai salvam si noi ceea ce putem, mai atragem atentia ironizand, poate se mai indreapta lucrurile! 🙂
      NOI LUPTAM, NU NE LASAM! 😛

      • Noi luptam si-ai nostri copilasi vor lupta! Pe ei sa-i crestem cum am fost crescuti ,sa-i invatam ce-am fost invatati si POATE poate salvam ceva. 🙂

  9. Pentru a scrie mai repede, de ex. cand trimitem un sms pe tel, scriem prescurtat. O facem rar, si prescurtam doar unele cuvinte, gen pt/ptr=pentru. Dar pe messenger se prescurteaza prea mult. Si prost. Pana si pe forumuri, pe bloguri, majoritatea prescurteaza cuvintele. Altii nu stiu nici macar sa scrie corect gramatical, dar asta e alt subiect.

    Am o amica. Are 17 ani. Ma innebuneste cu scrisul ei pe mess. TOATE cuvintele le scrie prescurtat. Uneori ii spun sa mai scrie odata, dar sa scrie corect. Uite un exemplu:

    EA: k are pz k mn?
    EU: da
    EA: :))
    EA: am fo joi l orv
    EA: m`am int k el
    EA: „m`am int k ek”
    EA: :))
    EU: tradu
    EA: „m`am intalnit cu el”
    EU: si nu ati vorbit?
    EA: knd am plc
    EA: ne`am dat beep`uri
    EA: si p mess si`a dat drumu
    EA: a inceput s imi trm versuri si d `astea
    EA: si il intrb fata aia l kre am fo p mess
    EA: flo da dc nu ai vb k lavy
    EA: l kre el
    EA: de fraier

    Normal ca intelegeam ce spune, dar incercam s-o determin sa se corecteze singura. I-am spus de multe ori sa nu mai scrie asa, insa degeaba…
    Ma intreb, oare la scoala scrie la fel ?
    Incercand sa prescurteze, de fapt se complica. De exemplu: k=cu (de fapt „k” inlocuieste „ca”).
    Sau mai stiu pe unii care scriu „q” sau „qu” in loc de „cu”. Inteleg ca vor sa prescurteze cuvantul „cu”, dar de ce dupa „q” pun si „u”? Astfel, se ajunge la prescurtarea unui cuvant din doua litere, intr-un cuvant format tot din doua litere. In fine…
    Este mult mai avantajos sa scrii fara a prescurta. In acest mod inveti mai usor unde sunt asezate literele pe tastatura. Cunoscand acest lucru, vei putea tasta cu o viteza mai mare, iar la un moment dat vei ajunge sa tastezi fara a te mai uita la tastatura.

  10. „64% dintre copiii sunt 14 ani au acces la internet, iar mai bine de jumatate dintre acestia se exprima cu dificultate in scris” – (citat din reportajul din linkul dat de tine, Xaender).
    Uitati noile generatii… :-j
    Deci, exact ce intrebasem eu mai sus. Oare asa scriu si la scoala ? Se pare ca da.

    • Da, asa scriu si la scoala. Profesorii nu mai pot face nimic, deci sa nu se mai chinuiasca. Daca n-ai nici vointa si nici interes ca sa te exprimi corect, atunci, no comment!

      • Eu, daca as fi profesor, si as observa ca elevii scriu astfel, nu i-as promova. I-as lasa corigenti, in special la limba romana, caci despre asta e vorba pana la urma.

  11. Am intrat si eu pe linkul sugerat de Xaender.
    Exprimarea acelui tanar: „ei sunt de alta moda nu prea INTELEGE…”, cat si cei 1000 de prieteni aflati in lista de messenger a celuilalt care vorbea de toate si nimic, ne creioneaza putin din dezastrul cu care ne vom confrunta!
    Gramatica nu cunosc, dar prescurteaza de zor tot ceea ce nu stiu! 😦

    • Pisicutul este intr-adevar dragalas, dar gandindu-ne la tinerii care scriu dupa „metodele” mai sus descrise asistam la o scufundare in…
      Si ei au o figura nevinovata ca si cea a pisicutului, adica NU REALIZEAZA IN CE PERICOL SUNT!

  12. @ Delia

    Ar fi una din metodele care ar putea sa fie folosite pentru descurajarea „perfectionarii” acestui limbaj! 🙂
    Mai trebuie sa mai cautam si altele…pentru a fi siguri de reusita! 😉

  13. Este extraordinar unde am ajuns. Ce oameni inteligenti, ce lume minunata! NOT! Si pacat…

    P.S. Nici eu nu sunt de acord cu prescurtarile! Nici macar nu se vede bine, in sensul de ordonat. Pare ceva, mediocru si cam atat.

  14. @addicted: va fi nevoie de multa tenacitate, rabdare si perseverenta in a ne invata copilasii, care au in sange sa fie neascultatori, ca e mai bine sa ne asculte pe noi, viitorii sau actualii parinti, decat pe cei care ii invata cuvinte precum sgdjgdghsfgs.
    😀
    Atunci, poate vom mai salva ceva!

  15. @Bogdan: Haha, cine are domeniu stie…. 🙂
    Acuma, „cele rele sa se spele, cele bune sa se-adune,
    vrajba dintre voi sa piara si neghina din ogoare (bloguri)”. (adaptare dupa I. Creanga)

  16. Daca trebuie sa comparam „produsul” rezultat instinctual de sub coada simpaticelor patrupede cu produsul finit al podoabei capilare cu simbol de latrina mioritica gen „tufis”, primul produs de tip canin este bineinteles scuzabil, intrucat reflexele lui Pavlov nu au nici o legatura cu regiunea codala… Pe cand savurarea de tip „limba” dupa coafuri socante , sunt adevarate explozii moderne de…materie maronie care se substiuie cu brio in tigva „skin-head-ului”,initialei materii cenusii cu care a fost inzestrat de evolutia darwinista. Cu sau fara pungi la indemana, tot mai des ne este dat sa calcam in astfel de produse presarate incepand de pe mess, apoi in limbajul cotidian, apoi la prea-alesii natiei, bravii politicieni si nu in ultimul rand la stiri…

    Mi-aduc aminte cu tristete de o epigrama dedicata personajului retrograd numit Guta:

    „Multe capete in lume
    Au produs ceva in viata;
    Numai capul tau,mai Guta,
    N-a produs decat…matreata…”

    Pacat ! Macar dac-ar fi fost matreata, era bun pentru o reclama „beton” la samponul „antidandruff”… Dar asa, produsul finit in materie de…materi cenusie, miroase a cct…

Lasă un răspuns

