Ani de liceu: prospetime sau vulnerabilitate?

Dupa cum stim, anii de liceu sunt superbi. Inca stai la mama si la tata acasa, mancarea iti este pregatita de altii, inca poti sa iesi cu prietenii fara sa calatoresti ore bune ca sa ajungi la ei, inca banii nu sunt grija ta. Dar oare aceasta „stare” pe care o au liceenii nu aduce cu sine si dezavantaje?
Fiind inca eleva in ciclul superior al liceului si fiind foarte aproape de momentul in care imi voi lua zborul si voi prinde gustul amar al despartirii de cei dragi, imi dau seama, uitandu-ma la „bobocei”, ca ei de fapt chiar nu stiu cu ce se mananca viata. Fiind proaspat veniti din gimnaziu, liceul este pentru ei linia de finish. Au impresia ca greul s-a terminat si ca acum vor avea mai mult timp sa experimenteze noul: prietenii, barfe, certuri, dezamagiri in dragoste :), iubiri tainice etc. De fapt, liceul este, in opinia mea, tocmai etapa opusa parerii lor. Este etapa care te introduce brusc intr-o lume a responsabilitatilor, etapa care incheie ultima parte a copilariei, o etapa a deciziilor, a formarii caracterului, o etapa a noului, dar a unui nou nu atat de placut si de relaxant (depinde mult si la ce liceu ai intrat). Nu vreau sa sperii niciun boboc care poate citeste blogul, exista si momente frumoase, dar exista si momente in care daca gresesti vei fi afectat. Deja esti om in societate: poate nu chiar din clasa a 9-a, dar dintr-a 10-a, cu siguranta esti. 🙂
Am un sfat pentru boboci: UITATI-VA LA FILME CU ADOLESCENTI, in care acestia poseda masini care mai de care mai luxoase, uitati-va la fetele cu fuste scurte si suvitate, uitati-va la aceste filme pana intrati la liceu, dar NU CREDETI ACESTE FILME pentru ca sunt fictive, SUNT NISTE MINCIUNI MARI SI GOGONATE. Exista anumite asemanari cu invatamantul real dar nu credeti ce vi se arata! Fetele populare exista, dar cele mai multe sunt populare doar datorita barfelor care le-au facut sa fie asa. Unele dintre aceste fete sunt niste persoane cu un IQ destul de mic, care au impresia ca daca se culca cu cel putin jumatate din liceu sunt cool! La urma urmei, cine mai este ca ele, nu-i asa? :)…Multe dintre ele nu vin la scoala pentru a acumula cat mai mult din bagajul de cunostinte care le este prezentat, ci ca si in filme, vin cu fustite scurte ca sa seduca pana si profesorii. Uita de decenta de fata, isi atarna de gat cateva zile cate un „baiat popular”, care probabil este in voga, deoarece a fumat la coltul chioscului 5 tigari deodata, si n-a murit! Mi-este greu sa cred ca toate aceste fete vor deveni mame bune, care-si vor invata copiii sa fie OAMENI printre oameni sau sa exceleze intr-un anumit domeniu.
Pana sa ajung la liceu am visat si cu ochii deschisi. Am vrut sa fiu populara, si sunt, dar datorita felului meu de a fi, datorita principiilor stabile, datorita calitatilor pe care mi le dezvolt, si nu din cauza ca am in spate parinti sefi pe nu stiu unde, directori de banci, de scoli, etc., sau pentru ca am nu stiu ce gadget-uri atarnate la gat. Nu va doriti niciodata multi prieteni! Alegeti cativa, si ramaneti cu ei, iar pe dusmani incercati sa vi-i faceti prieteni, dar nu va obositi insistand sa obtineti prietenia unor persoane care nu-si doresc aceasta, ci lasati ca prietenia voastra sa fie ravnita. Si cum spuneam, pana sa ajung in liceu, am sperat si eu ca aceasta perioada sa fie una diferita (si a fost), cand toata lumea te va considera cu adevarat matur/a. Dar nu este chiar asa. Maturitatea vine si ea, dar nu cum ai pasit in clasa a 9-a. Chiar daca atunci cand intri intr-o sala de clasa din liceu pentru prima data si ai in minte si pe suflet praf magic, si totul ti se pare fascinant, va spun, ca dupa 2-3 ani, va deveni o rutina. Mirajul dispare… Va veti concentra pe 5-6 teze (cum faceam eu), pe examene (plecand dintr-un oras in altul, a doua zi avand alt examen), veti incerca sa nu adormiti la scoala, pentru ca ati avut enorm de studiat si ati stat pana noaptea tarziu, veti incerca sa va adunati ultima ramasita de vlaga, ultimul strop de energie pentru ultima suta de metri a anului scolar (asta doar daca sunteti interesati de invatatura).
Nu va amagiti singuri! Ascultati de cineva care va vorbeste din experienta proprie! 🙂
Cand va uitati cu jind la masinile extraordinare cu care colegii vostri vin la scoala, la iPod-uri, la noile Apple etc., doriti-vi-le! Doriti-vi-le din toata inima si cu toata puterea voastra, dar nu imediat, ci doriti-va sa aprofundati atat de multe domenii ale cunoasterii, incat toate acestea sa vi le procurati singuri, cand veti avea o cariera sigura, proprie, independenta, cinstita. Atunci veti fi apreciati de lume si nu doar de un cerc restrans de prieteni, care va barfesc pe la spate, care va „sapa groapa”, care rad de voi cand pasiti gresit, care atunci cand sunteti pe marginea prapastiei va imping chiar sa cadeti in ea. Sa stiti un lucru: PRIETENUL ADEVARAT E ACELA CARE ITI SPUNE CAND GRESESTI (dar cand e greseala, nu cand e el invidios) SI CARE TE IUBESTE PENTRU CEEA CE ESTI TU!
Asadar, scoala este minunata! Noi o facem sa fie minunata! Visati si depasiti granitele, pentru ca viata nu va fi ingradita de zidurile scolii! Veti fi voi cu voi si va trebui la randul vostru sa-i ajutati si pe altii sa creasca. Lasati in spate, pe linia vietii, pasi demni, pe care sa poata pasi si altii! Creati si nu stati!
Fiti asa cum sunteti lasati de Dumnezeu si prosperati cu ajutorul Lui!
Si cum va spuneam: liceul nu este fructul oprit! La momentul potrivit, toti veti avea parte de el, mai mult sau mai putin. Pentru unii va fi un liceu mai greu, pentru altii, mai usor! Important este sa aveti ambitie, sa stiti ce vreti de la viata si sa obtineti intr-un mod DEMN!
VIATA ESTE ZGARCITA! Daca nu aveti ambitia sa obtineti, ea nu va va oferi nimic!
FORMATI-VA UN CARACTER PUTERNIC!
Cu drag,
Gabriela.
9 gânduri despre “Ani de liceu: prospetime sau vulnerabilitate?

  1. Dear Gabriela,
    Nu stiu daca intotdeauna voi avea putin timp liber pentru a mai citi cate ceva pe bloguri, dar deocamdata, mi-a facut placere sa citesc ceea ce ai postat tu!
    Pentru inceput, nu sunt „tsunami-urile de vizitatori „dupa cum sugubat spune CABRAL, dar calitatea celor scrise de tine, cladind cu sinceritate, profunzime si adevar vor da roade!

    Despre „scumpii ani de liceu” ce sa spun…
    Bucura-te de ei!
    Invata cat poti din greselile altora!
    Absoarbe cunostinte, cat de multe, precum buretele 🙂 caci iti vor fi de folos!
    Nu inceta sa visezi!
    Alege intotdeauna CALITATEA si nu CANTITATEA!
    Multi tineri realizeaza ca au facut alegeri gresite cand este prea tarziu…
    Si nu in ultimul rand…TRUST IN GOD!

    TE PUP, TE IUBESC si TE RESPECT! ( m-a inspirat domnul Mishu Bendeac 🙂 )

  2. Liceul este o parte frumoasa a vietii. Cum spunea si gadmadream mai sus trebuie sa absorbi cunostintele ca un burete dar in acelasi timp sa sti sa le filtrezi. Nu poti condamna fetele imbracate in fuste roz, late cat palma si cu decolteul pana la buric, care stau pe coridoare si barfesc galagios si nici pe cei care stau si fumeaza la coltul scolii crezandu-se cool, ascunsi dupa un copac sa nu-i vada vreun profesor, caci daca ei nu ar exista noi nu am fi cu nimic mai buni fata de altii. Nu am avea la ce ne raporta.

    Eu am terminat liceul acum sase ani si cu toate acestea eu nu am sa uit niciodata de clipele in care chiuleam de la ore sau de zecile de sticle de vodka pe care le-am desfacut in parcul liceului in timpul orelor de chimie si franceza dar nici de zecile de romane pe care le-am citit in acea perioada (lucru de care nu prea mai am timp acum) sau de clipele glorioase pe care le-am avut pe diferite scene impreuna cu trupa de teatru a liceului.

    Atat cat mai ai de parcurs din aceasta etapa a vietii strange informatie cat poti mai multa, studiaza-i pe cei din jurul tau si invata din greselile si succesele lor, dar nu uita in acelasi timp sa te bucuri de viata din plin.

    Cu drag,
    Gabi 🙂

  3. Dear Gabee,
    Ceea ce ai scris despre viata, nu este o cugetare filozofica ! Nici n-ai scris in criza de timp. Te-ai desfasurat in largul tau, ca si cum ai da sfaturi. Si le-ai dat ! Ai avut rabdarea de a despica firul in patru, cu convingere, real, cu luciditate si argumentand logic.
    Vorbind despre viata, as concluziona cum ca ea este CALITATEA CANTITATII unei perioade de timp traite demn, onest si la intensitate maxima ! Pui cu adevarat suflet in tot ce scrii despre viata in general sau cu specific tineresc:
    a) viata de liceean;
    b) viata in relatiile prieteniilor false sau adevarate:
    c) viata cu tendinta de a scapa de anonimat sau de zona anos-
    tului,viata cu tendinte riscante si care ruineaza prin nocivitatea
    speluncii, atat psihicul cat si fizicul, eticul, esteticul si moralul:
    d) viata cu tendinte sincere de maturizare a omului sanatos cere-
    bral, biped si cu sira spinarii drepte; cu tendinte ferme de a deveni OM, scris cu majuscule in Panteonul nemuririi !

    …Se spune ca patru orbi calatoreau odata pe o poteca din jungla filozofand despre elefant si ce este el. Tot discutand si
    presupunand intre ei despre tot ce inseamna elefantul, la un moment dat s-au poticnit de ceva tare, dur, aspru si de neclintit, ca un munte. Era un elefant ! S-au speriat foarte tare, fiecare dintre cei patru, izbindu-se de cate o parte a trupului elefantului
    speriind si bietul pachiderm. Cand si-au mai revenit din sperietura, fiecare a incercat sa descrie in cuvinte proprii ce a pipait si ce inseamna elefantul pentru el.
    Primul orb, cel care se lovise de pantecul elefantului zise:
    – Elefantul este ca…un zid de cetate…!
    Al doilea orb care se lovise de picioarele elefantului, continua:
    – Elefantul seamana cu pilonii unui templu…!
    Al treilea, care atinsese urechea elefantului, continua si el:
    – Elefantul mai seamana cu o frunza de lotus…!
    Cel de-al patrulea orb, care se lovise de coada elefantului, con-
    cluziona:
    – In sfarsit, elefantul seamana cu o…matura !

    Toti patru erau ORBI, toti stiau cum arata un zid de cetate, stalpii unei catedrale, frunza de lotus sau…matura ! Toti stiau de-acuma cum arata elefantul!

    Viata pentru fiecare individ are un colorit aparte, un continut aparte, o intensitate aparte, un scop si o rasplata aparte ! Depinde ce intelegi prin notiunea de VIATA, cum o traiesti si ce astepti de la ea.
    Dar mai presus de toate, pune-ti intrebarea daca esti pregatit s-o traiesti cu demnitate !
    Cat despre prietenie, doar atat:”PRIETENUL ADEVARAT IUBESTE ORICAND SI IN NENOROCIRE AJUNGE CA UN FRATE !”
    Sau: „NU ESTE MAI MARE DRAGOSTE DECAT SA-SI DEA CINEVA VIATA PENTRU PRIETENUL SAU !”

  4. Am revenit cu un alt coment la acest subiect legat de liceu…
    Ieri, am auzit de la un prieten niste PERLE de la bacalaureat…Doamne ce am mai ras 🙂 🙂 🙂

    Cum pot unii tineri sa termine un liceu si sa spuna astfel de lucruri ! ! !
    Urla incultura in ei si mai rau este ca lor nu le pasa…

    Auzi numai:
    Vitoria Lipan este un Hitler in varianta feminina.

    Inima este impartita in doua atricule si doua testicule.

    Capitala SUA este Casa Alba.

    Imparatul avea o gradina si in fund un mar.

    La batranete imparatul naste un fecior.

    Creierul este un organ oarecum indispensabil capului.

    Eminescu este trist pentru ca nu a reusit sa faca nimic in viata lui.

    Poetul isi asteapta iubita ca impreuna sa cutremure o barca.

    Punctul este o linie redusa la minimum.

    ……….si lista poate continua………………………………………………..

    Intr-un final, nu stim ce sa facem, SA RADEM, 🙂 sau SA PLANGEM 😦

  5. Dear Gabee,

    Apropo’s de prietenie !
    Mi-am amintit o poezie care da expresie convingerilor mele cu privire la ceea ce este si cum trebuie sa arate o adevarata prietenie. Oricarui tanar cu o inima curata si cu sentimentele nealterate de non-valori sau pseudo-valori, oricarui tanar care a beneficiat de o educatie moral-religioasa crestina sanatoasa, i se potriveste aceasta poezie ca o manusa ! Caci, altfel, vorba poetului crestin Vasile Militaru:

    „Cand copilului, mustrarea
    Nu-i sta, sfant, la poarta mintii,
    Rade fericit copilul
    Dar, la urma, plang…parintii !”

    Iata deci, poezia care ti se potriveste ca o manusa, tie, din cauza convingerilor tale exprimate atat de sanatos !

    PRIETENIE

    Cartea Proverbelor lui Solomon, cap.17:17;
    cap.18:24; cap.27:10;
    Cartea dreptului Iov, cap.22:21:”Impriete-
    neste-te cu Dumnezeu si vei avea pace !”

    In viata mea de credincios
    Prieteni n-am avut nicicand,
    Din cei ce nu traiesc frumos;
    Firesti in fapte si in gand…

    Caci prieteniile inseala
    De nu-s alese in Hristos;
    Iar in traire-s doar spoiala,
    Nenorocire si ponos !

    Nu mi-am facut prea multi prieteni
    Dintre cei mandri, mai de…soi;
    Care aduc nenorocire
    Cu viata lor de orbi si goi !

    Caci plini de-apucaturi lumesti
    Ei strica suflete curate;
    In mers, in vorba, sunt firesti,
    Lasand in urma destramate

    Agape sfinte din Cuvant,
    Ce inaltau curat in zare
    Pe cei sfintiti si plini de-avant
    Care zideau in Adunare…

    De-aceea, eu nicicand nu vreau
    Sa am prieteni de duzina;
    De Domnul ma lipesc mereu
    Ca-mi face viata mai senina !

    Caci partasie din Cuvant
    Cu El, am repede pe cale;
    Si imi calauzeste gand,
    Cand ispitit privesc in vale…

    Din Cartea Sfanta am indemn
    Si-n Isus un prieten bun !
    Pe ceilalti, falsi, sa mi-i insemn,
    Sa nu ma duc cu ei pe-un drum !

    Caci Domnul meu,Isus Hristos,
    Mereu a insotit pe cale
    De la-nceput, tot credincios
    Prieten, pentru fiecare !

    Stramosii mei au adormit
    Cu zambetul pe buze, sfant !
    Caci toata viata au trait
    Cu Domnul Isus prin Cuvant !

    In zilele senine, rare
    Si-n incercari fara de numar,
    Cu El s-au perindat in zare:
    La pas cu El; umar la umar !

    Croind cararea cea mai dreapta
    In viata de rascumparati;
    Nepangariti in cuget, fapta,
    Sfinti intre sfinti, frati intre frati !

    De-aceea, eu le calc pe urme
    Cu dragoste, cu bucurie !
    Caci sunt partas al Sfintei Turme
    Ici pe pamant sin vesnicie !

    PS. Primeste aceasta poezie cu cea mai aleasa dedicatie si, nu
    uita: ” Nimeni sa nu-ti dispretuiasca tineretea; ci fii o pilda
    pentru credinciosi: in vorbire, in purtare, in dragoste, in
    credinta, in curatie !” (Epistola I-a a ap. Pavel catre Timotei
    cap.4:12)

    Pa !

  6. hey! am citit putin din blogul tau si vreau sa iti spun ca imi place foarte mult cum scrii. felicitari. am sa ma intorc acum sa citesc mai mult.
    anii de liceu..sunt..pff..eu trec acum clasa a 12-a si imi doresc sa fiu din nou clasa a 9-a, sa ma loveasca realitatea. nu mai vreau sa cresc. aproape ca imi vine sa plang cand ascult melodia ani de liceu 😀

Lasă un răspuns

